Laboratorium Monitoringu Budżetu - Budżet Partycypacyjny

2 wpisy / 0 nowych
Ostatni wpis
jordan
Portret użytkownika jordan
Laboratorium Monitoringu Budżetu - Budżet Partycypacyjny

Źródło: http://lmb.lgo.pl/node/38

Budżet Partycypacyjny w Europie
październik 31, 2008 dodany przez bari

Rodzaje budżetu partycypacyjnego w Europie są niezmiernie różnorodne i ściśle powiązane z wcześniej funkcjonującymi, zakorzenionymi formami angażowania się obywateli i obywatelek w sprawy samorządu. W Porto Alegre, gdzie narodziła się ta koncepcja dysponowania finansami publicznymi ewidentnie wpłynęło to na rozwój demokracji i sprawiedliwości społecznej. Czy podobne efekty są dostrzegane w europejskich eksperymentach? Czy w przypadku starego kontynentu w ogóle można mówić o jednym mechanizmie, czy wszystkie rodzaje budżetu partycypacyjnego łączy jedynie wspólna nazwa? Czy popularność tego rozwiązania to przejaw „politycznej mody” czy przemyślanej strategii zarządzania miastem? Jakie rodzaje budżetu partycypacyjnego możemy wyróżnić na gruncie europejskim, co wpływa na ich taki a nie inny charakter? W jakim kontekście rozwiązanie to przyczynia się do takich pożądanych efektów jak reforma administracji, demokratyzacja sfery publicznej i realizacja zasady sprawiedliwości społecznej? Na te wszystkie pytania próbują odpowiedzieć autorki niniejszego tekstu.

Streszczenie artykułu „Budżet partycypacyjny w Europie – szanse i wyzwania”

YVES SINTOMER, CARSTEN HERZBERG, ANJA RÖCKE
International Journal of Urban and Regional Research 32.1

Tłumaczenie i streszczenie Magdalena Chustecka

Artykuł prezentuje główne wnioski z badań porównawczych nad rodzajami budżetu partycypacyjnego w Europie. Badaniami objęto 20 miast, w których funkcjonuje mechanizm uczestnictwa mieszkańców w decydowaniu o wydatkach publicznych

Zrealizowanie1 celu badawczego było możliwe dzięki wprowadzeniu jednolitej metodologii i przyjęciu definicji precyzującej czym jest BUDŻET PARTYCYPACYJNY (BP).

Miejscem narodzin budżetu partycypacyjnego jest brazylijskie miasto Porto Alegre, stolica regionu Rio Grande do Sul. Wprowadzenie tego rozwiązania było możliwe dzięki politycznej woli Partii Pracy. Ugrupowanie to w 1988 roku uzyskało duże poparcie w wyborach lokalnych. Jeszcze w tym samym roku Rada Miasta przyjęła uchwałę o procedurze współdecydowania mieszkańców o miejskich wydatkach. Funkcjonujący od tego czasu BP przyniósł zauważalne efekty: sprawnie działające struktury samorządu lokalnego, rozwój najbiedniejszych obszarów miasta, poprawę demokratycznych standardów. W ciągu dekady wzmocniło się społeczeństwo obywatelskie, o czym świadczyła rosnąca liczba ludzi przystępujących do stowarzyszeń lub lokalnych inicjatyw. Zachowania klientelistyczne były stopniowo wypierane ze względu na obowiązujące zasady BP: przejrzystość i demokratyczne podejmowanie decyzji przy otwartych drzwiach. Warto jednak podkreślić, że przyczyną sukcesu BP w brazylijskim mieście nie było wyłącznie podejście przedstawicieli władzy lokalnej, ale także wykształcone formy uczestnictwa mieszkańców. Budżet partycypacyjny oparł się zatem na dwóch filarach: zaangażowaniu obywateli i przychylności włodarzy miasta.

(...)

"Budżet partycypacyjny jest narzędziem wzmacniania demokracji, sprawiedliwości społecznej oraz przejrzystej administracji publicznej. Nie jest jednak narzędziem jedynym. Sukces tego przedsięwzięcia w dużej mierze zależy od niezależności politycznej i finansowej samorządu lokalnego. Głównym kluczem do udanej formuły BP w długiej perspektywie jest inicjowanie tego procesu nie tylko „z góry”, ale także oddolnie przez samych obywateli. Dopiero wówczas możemy nieznacznie zbliżać się realizacji idei „inny świat jest możliwy”.

Więcej na: http://lmb.lgo.pl/node/38

Sposób wyświetlania odpowiedzi

Wybierz preferowany sposób wyświetlania odpowiedzi i kliknij "Zachowaj ustawienia", by wprowadzić zmiany.
jordan
Portret użytkownika jordan
Hat Bürgerhaushalt eine Chance?

18.09.2010 - INGELHEIM

Von Gerhard Grunwald

STADTRAT Freie Wähler wollen neue Form der Mitwirkung / Antrag soll geprüft werden

Geht es nach dem Willen der FWG, erhalten Bürger größere Mitspracherechte bei der Planung und Aufstellung künftiger städtischer Haushalte. Im Stadtrat brachten die Freien Wähler jetzt einen diesbezüglichen Antrag ein. „Der Bürgerhaushalt ist das erfolgreichste Partizipationsinstrument der letzten 15 Jahre. In Deutschland sind es inzwischen circa 140 Städte und Gemeinden, die den Bürgerhaushalt eingeführt beziehungsweise beschlossen haben“, begründete Dr. Wolfgang Gaida den Vorstoß seiner Wählergruppe. Gestärkt werden solle damit die direkte Demokratie. Zudem solle der Haushalt den Bürgern verständlicher gemacht und die Beteiligung daran ermöglicht werden. Nicht zuletzt biete die Bürgerbeteiligung auch eine Entscheidungshilfe für die Politiker. „Wir denken, dass auch in Ingelheim die Zeit reif ist, die Menschen in Form eines Bürgerhaushaltes an der Erstellung der Haushalte zu beteiligen“, schloss Gaida.

Die Sprecher der anderen im Rat vertretenen Fraktionen betonten unisono, dass man einen derartigen Antrag vom Grundsatz her gar nicht ablehnen könne, warnten aber davor, vorschnell etwas zu beschließen, was inhaltlich noch nicht exakt abgeklärt ist. Hans-Richard Palmen (CDU) und Norbert Külzer (SPD) schlugen vor, zu prüfen, was in Rheinland-Pfalz rechtlich in Sachen Bürgerhaushalt möglich ist. Werner Klose (FBI) meinte, Bürgervorschläge würden bereits heute von den Parteien und der Verwaltung aufgenommen. Er warnte davor, ehrenamtlich aktive Kommunalpolitiker mit zusätzlichen Arbeitstagen zu belasten, um Bürgeranträge zum Etat abzuklären. Dr. Helga Frey wiederum schlug vor, über die Einführung einer digitalen Kommunalpolitik (E-Government) nachzudenken. Das Web 2.0 biete den Bürgern Möglichkeiten, direkt mit der Verwaltung in Kontakt zu treten. Ein Bürgerhaushalt sei nur ein Teil dieser neuen Partizipationsmöglichkeiten. Sie schlug vor, die Thematik im Haupt- und Finanzausschuss noch einmal zu erörtern. Darüber hinaus solle eine Fachtagung einberufen werden, in der alle offenen Fragen geklärt werden könnten. Frey regte an, bei dieser Tagung auch über Formen der digitalen Kommunalpolitik zu diskutieren.

Dieser Antrag ging den anderen Fraktionen und Oberbürgermeister Dr. Joachim Gerhard aber zu weit, die befürchteten, das Thema zu breit anzulegen. „Es besteht die Gefahr, dass wir uns verzetteln“, meinte Klaus Hüttemann (FWG). Kurzum: Das Thema Bürgerhaushalt wird im Ausschuss beraten, zudem wird eine Fachtagung einberufen. Erst dann soll eine abschließende Entscheidung getroffen werden. 
 

W skrócie:
W miasteczku Ingelheim, rada miasta (frakcja Wolni Wyborcy/Freie Wähler) proponuje rozważenie wprowadzenia budżetu partycypacjnego. 
 
Budżet partycypacyjny jest stosowany już ok. 140 niemieckich miastach i gminach. Sprawa zostanie przedyskutowana, możliwości prawne sprawdzone...